1- اگر سؤال کنند فلانى مورد سحر واقع شده یا نه؟
قاعده آن است که در خانه نهم بنگرى اگر شکل در آن از اشکال منحوسه باشد مسحور شده و در غیر اینصورت سحرى در بین نیست.
2- اگر سؤال کنند فلان متاع آیا فروخته مىشود یا نه؟
قاعده آن است که در خانه دوّم یا ششم نظر کنند اگر شکل خارج آمده فروخته مىشود و اگر داخل آمده باشد فروخته نمىشود.
3- استخراج احوال سارق و مال مسروق: بعد از ریختن رمل و تحصیل
شانزده خانه به رمل نگاه کن اگر شکل دوّم داخل و سعد باشد دلالت دارد بر اینکه مال تلف نشده و اگر شکل مزبور نحس باشد مال دزدیده نشده و در جاى خود باقى است و اگر شکل مزبور از اشکال خارجى باشد مال دزدیده شده است.
و اگر در خانه هشتم شکل خارجى باشد مال نزد سارق تلف شده و اگر داخلى یا ثابت باشد مال نزد او باقى است و اگر منقلب باشد مقدارى از مال تلف شده و مقدار دیگرش باقى است.
و براى دانستن جهت فرار سارق باید شکل چهارم را در ششم ضرب کنى و از نتیجهاى که بدست مىآید جهت فرار او را معیّن کنى چه آنکه شکل حاصل اگر مشرقى باشد دزد به جانب مشرق گریخته و اگر غربى باشد به مغرب فرار کرده و اگر شمالى یا جنوبى باشد به یکى از این دو جهت رفته است.
و اگر عدد سارق را بخواهى باید ببینى شکل هفتم در خانههاى رمل تکرار شده یا نه اگر تکرار نشده سارق یکى است و در صورت تکرار به تعداد آن سارقین متعدّد مىباشند.
و مقام و مکان سارق را از شکل دهم مىتوان استخراج نمود چنانچه رجوع و عدم رجوعش را از شکل هشتم بدست مىآورند لذا اگر شکل هشتم در امّهات آمده باشد مال برمىگردد چنانچه اگر شکل دوّم داخل باشد و شکل هشتم خارج حکم همین است و اگر هفتم در امّهات آمده باشد سارق را با مال پیدا خواهند نمود.
و براى مذکّر و مؤنث بودن سارق باید نقطههاى فرد را از طالع تا میزان سهتا سهتا طرح نمود در صورتى که باقى مانده یکى باشد سارق مرد بوده و اگر دوتا باشد زن است و اگر سهتا بماند پسر بچه مىباشد.
و نیز باقى مانده اگر یکى باشد دزد از ارحام است و اگر دوتا باشد دزد از اجانب بوده و اگر سهتا بماند از اهل بیتش مىباشد.
4- اگر سؤال کنند این زن و شوهر از هم جدا مىشوند یا نه؟
قاعده این است که شکل اوّل را در هفتم ضرب کرده اگر نتیجه شکل داخل است با هم بمانند و اگر خارجست نمانند و اگر ثابت باشد از هم جدا نشوند و اگر منقلب است بینشان جداء افتد ولى بعدا با هم صلح کنند.
5- اگر سؤال کنند این زن حامله است یا نه؟
قاعده این است که در خانه ششم نظر کنند در صورتى که شکل در آن داخل باشد زن حامله است و اگر خارج باشد حامله نیست.
6- اگر بخواهى بدانى فلانى مریض حالش خوب مىشود
یا نه قاعده این است که به خانه ششم نگاه کن اگر شک داخل در آن آمده مرض زیاد شده و حال بیمار خوب نمىشود و اگر خارج باشد مریض از بیمارى خلاص خواهد شد و اگر شکل ثابت آمده بعد از مدّتى طولانى حالش خوب خواهد شد و اگر شکل منقلب آمده حالش خوب شده و سپس بیمار مىگردد چنانچه شکل مزبور اگر سعد باشد مرض با سهولت خوب شده و اگر نحس باشد با مشقّت و سختى بیمارى بر طرف مىگردد.
7- اگر بخواهى بدانى غائب خواهد آمد یا نه قاعده این است
که در خانه دوّم ملاحظه کنى اگر شکل در آن داخل و شکل واقع در خانه اوّل زوج (یعنى نقطههایش زوج باشد) البته غائب خواهد آمد و اگر در خانه سیزدهم انکیس () و در خانه هفتم شکل خارج باشد غائب در همان روز سؤال خواهد آمد و اگر علاوه بر آن شواهد اشکال داخل و سعد بودند در همان ساعت سؤال غائب خواهد آمد و اگر شکل دوّم داخل باشد نمىتوان حکم نمود بلکه باید شواهد را دید و به ملاحظه آنها حکم کرد و اگر شکل دوّم و هفتم هردو داخل باشند غائب در همین ایّام خواهد آمد و اگر هردو خارج باشند رمل دلالت دارد بر اینکه غائب از وطنش دور شده است.
8- اگر بخواهى حال محبوس را بدست آورى به خانه دوازدهم نگاه کن اگر در آن شکل خارجى آمده رمل دلالت دارد
بر اینکه وى سریعا خلاص مىشود و اگرشکل داخل یا ثابت در آن آمده باشد دلیل است بر اینکه وى در حبس باقى خواهد ماند و اگر شکل منقلب باشد محبوس از زندان رها شده و دوباره به حبس خواهد رفت و اگر در خانه هشتم و دوازدهم شکل حمرهآمده باشد احتمالا در زندان مرده یا وى را کشتهاند.
9- اگر بخواهى بدانى فلانى خبر فاش مىشود یا نه از شکل ششم و چهاردهم شکل سوّمى را تحصیل کن پس اگر شکل حاصل شده سعد و داخل باشد
خبر فاش نمىشود و اگر خارج باشد خبر فاش خواهد شد و در صورتى که شکل بدست آمده منقلب باشد پارهاى از خبر فاش و پارهاى دیگرش مخفى خواهد ماند.
10- اگر کسى بپرسد آیا مىبر فلانى غالب مىشوم یا نه قاعده این است
که شکل دوازدهم را در اوّل ضرب کن از شکل بدست آمده حال سائل را بدست مىآورى یعنى اگر شکل حاصل سعد باشد حکم کن که اقبال وى بلند است و سپس از ضرب شکل دوازدهم در پانزدهم شکلى بدست آور که آن دلیل است بر حال مسئول عنه حال اگر این شکل سعد بود و شکل اوّل نحس غلبه با مسئول عنه است و در صورت عکس غلبه با سائل بوده و اگر هردو سعد بود بینشان مصالحه شده و اگر هردو نحس بودند عداوت و مخاصمت همچنان بینشان باقى خواهد ماند.
11- اگر کسى بپرسد آیا این زنى که با او مىخواهم ازدواج کنم یا ازدواج نمودهام از ارحام من بوده یا اجنبى است؟
قاعده این است که به شکل هفتم نگاه باید نمود اگر این شکل در خانه دوّم نیز آمده باشد زن رفیق یا خادمه و یا همسایه سائل مىباشد و اگر در خانه سوّم تکرار شده نه دوّم از ارحام سائل است و اگر فقط در چهارم تکرار گردیده از ارحام پدر سائل است و اگر در دهم فقط مکرّر آمده از اقرباء مادر سائل مىباشد و اگر در هشتم یا دوازدهم تکرار شده با سائل اجنبى مطلق مىباشد.
12- اگر کسى در اطاق یا مکان دیگر متاعى را مخفى نماید و از شما بخواهد
که آن را پیدا کنى مکان مورد نظر را ملاحظه کن و در آن مربعى بکش و در میان آن رمل بریز به این نیّت که این متاع در کدام طرف است اگر اشکال آتشى در خانه چهارم آمده باشند دلیل است که مال در طرف مشرق مىباشد و اگر در این خانه اشکال بادى آمده باشند دلیل است که مال در جانب شمال است و اگر اشکال آبى در این خانه آمدهاند مال در جانب مغرب است و اگر اشکال خاکى آمدهاند دلیل است که مال در جانب جنوب مىباشد.
13- اگر بپرسند آیا این متاع فروخته مىشود یا نه؟
قاعده این است که به خانه دوّم یا ششم نظر کنى اگر در آن دو شکل خارج آمده مال فروخته مىشود و اگر شکل داخل آمده فروخته نمىشود.
14- اگر کسى از حسن و سوء عاقبت خود سؤال کند؟
قاعده این است که شکل اوّل را در ششم ضرب کنى و حاصل را محفوظ دارى سپس شکل چهارم را در هشتم ضرب کنى و حاصلش را حفظ کنى بعد هردو حاصل را در هم ضرب کن اگر نتیجه از اشکال سعد است عاقبت سائل به خیر بوده و در صورتى که حاصل نحس باشد عاقبت او بد خواهد بود.