1- اگر سؤال کنند فلانى مورد سحر واقع شده یا نه؟

قاعده آن است که در خانه نهم بنگرى اگر شکل در آن از اشکال منحوسه باشد مسحور شده و در غیر اینصورت سحرى در بین نیست.

2- اگر سؤال کنند فلان متاع آیا فروخته مى‏شود یا نه؟

قاعده آن است که در خانه دوّم یا ششم نظر کنند اگر شکل خارج آمده فروخته مى‏شود و اگر داخل آمده باشد فروخته نمى‏شود.

3- استخراج احوال سارق و مال مسروق: بعد از ریختن رمل و تحصیل‏

 

شانزده خانه به رمل نگاه کن اگر شکل دوّم داخل و سعد باشد دلالت دارد بر اینکه مال تلف نشده و اگر شکل مزبور نحس باشد مال دزدیده نشده و در جاى خود باقى است و اگر شکل مزبور از اشکال خارجى باشد مال دزدیده شده است.

و اگر در خانه هشتم شکل خارجى باشد مال نزد سارق تلف شده و اگر داخلى یا ثابت باشد مال نزد او باقى است و اگر منقلب باشد مقدارى از مال تلف شده و مقدار دیگرش باقى است.

و براى دانستن جهت فرار سارق باید شکل چهارم را در ششم ضرب کنى و از نتیجه‏اى که بدست مى‏آید جهت فرار او را معیّن کنى چه آنکه شکل حاصل اگر مشرقى باشد دزد به جانب مشرق گریخته و اگر غربى باشد به مغرب فرار کرده و اگر شمالى یا جنوبى باشد به یکى از این دو جهت رفته است.

و اگر عدد سارق را بخواهى باید ببینى شکل هفتم در خانه‏هاى رمل تکرار شده یا نه اگر تکرار نشده سارق یکى است و در صورت تکرار به تعداد آن سارقین متعدّد مى‏باشند.

و مقام و مکان سارق را از شکل دهم مى‏توان استخراج نمود چنانچه رجوع و عدم رجوعش را از شکل هشتم بدست مى‏آورند لذا اگر شکل هشتم در امّهات آمده باشد مال برمى‏گردد چنانچه اگر شکل دوّم داخل باشد و شکل هشتم خارج حکم همین است و اگر هفتم در امّهات آمده باشد سارق را با مال پیدا خواهند نمود.

و براى مذکّر و مؤنث بودن سارق باید نقطه‏هاى فرد را از طالع تا میزان سه‏تا سه‏تا طرح نمود در صورتى که باقى مانده یکى باشد سارق مرد بوده و اگر دوتا باشد زن است و اگر سه‏تا بماند پسر بچه مى‏باشد.

و نیز باقى مانده اگر یکى باشد دزد از ارحام است و اگر دوتا باشد دزد از اجانب بوده و اگر سه‏تا بماند از اهل بیتش مى‏باشد.

4- اگر سؤال کنند این زن و شوهر از هم جدا مى‏شوند یا نه؟

قاعده این است که شکل اوّل را در هفتم ضرب کرده اگر نتیجه شکل داخل است با هم بمانند و اگر خارجست نمانند و اگر ثابت باشد از هم جدا نشوند و اگر منقلب است بینشان جداء افتد ولى بعدا با هم صلح کنند.

5- اگر سؤال کنند این زن حامله است یا نه؟

قاعده این است که در خانه ششم نظر کنند در صورتى که شکل در آن داخل باشد زن حامله است و اگر خارج باشد حامله نیست.

6- اگر بخواهى بدانى فلانى مریض حالش خوب مى‏شود

یا نه قاعده این است که به خانه ششم نگاه کن اگر شک داخل در آن آمده مرض زیاد شده و حال بیمار خوب نمى‏شود و اگر خارج باشد مریض از بیمارى خلاص خواهد شد و اگر شکل ثابت آمده بعد از مدّتى طولانى حالش خوب خواهد شد و اگر شکل منقلب آمده حالش خوب شده و سپس بیمار مى‏گردد چنانچه شکل مزبور اگر سعد باشد مرض با سهولت خوب شده و اگر نحس باشد با مشقّت و سختى بیمارى بر طرف مى‏گردد.

7- اگر بخواهى بدانى غائب خواهد آمد یا نه قاعده این است‏

که در خانه دوّم ملاحظه کنى اگر شکل در آن داخل و شکل واقع در خانه اوّل زوج (یعنى نقطه‏هایش زوج باشد) البته غائب خواهد آمد و اگر در خانه سیزدهم انکیس () و در خانه هفتم شکل خارج باشد غائب در همان روز سؤال خواهد آمد و اگر علاوه بر آن شواهد اشکال داخل و سعد بودند در همان ساعت سؤال غائب خواهد آمد و اگر شکل دوّم داخل باشد نمى‏توان حکم نمود بلکه باید شواهد را دید و به ملاحظه آنها حکم کرد و اگر شکل دوّم و هفتم هردو داخل باشند غائب در همین ایّام خواهد آمد و اگر هردو خارج باشند رمل دلالت دارد بر اینکه غائب از وطنش دور شده است.

8- اگر بخواهى حال محبوس را بدست آورى به خانه دوازدهم نگاه کن اگر در آن شکل خارجى آمده رمل دلالت دارد

بر اینکه وى سریعا خلاص مى‏شود و اگرشکل داخل یا ثابت در آن آمده باشد دلیل است بر اینکه وى در حبس باقى خواهد ماند و اگر شکل منقلب باشد محبوس از زندان رها شده و دوباره به حبس خواهد رفت و اگر در خانه هشتم و دوازدهم شکل حمره‏آمده باشد احتمالا در زندان مرده یا وى را کشته‏اند.

9- اگر بخواهى بدانى فلانى خبر فاش مى‏شود یا نه از شکل ششم و چهاردهم شکل سوّمى را تحصیل کن پس اگر شکل حاصل شده سعد و داخل باشد

خبر فاش نمى‏شود و اگر خارج باشد خبر فاش خواهد شد و در صورتى که شکل بدست آمده منقلب باشد پاره‏اى از خبر فاش و پاره‏اى دیگرش مخفى خواهد ماند.

10- اگر کسى بپرسد آیا مى‏بر فلانى غالب مى‏شوم یا نه قاعده این است‏

که شکل دوازدهم را در اوّل ضرب کن از شکل بدست آمده حال سائل را بدست مى‏آورى یعنى اگر شکل حاصل سعد باشد حکم کن که اقبال وى بلند است و سپس از ضرب شکل دوازدهم در پانزدهم شکلى بدست آور که آن دلیل است بر حال مسئول عنه حال اگر این شکل سعد بود و شکل اوّل نحس غلبه با مسئول عنه است و در صورت عکس غلبه با سائل بوده و اگر هردو سعد بود بینشان مصالحه شده و اگر هردو نحس بودند عداوت و مخاصمت همچنان بینشان باقى خواهد ماند.

11- اگر کسى بپرسد آیا این زنى که با او مى‏خواهم ازدواج کنم یا ازدواج نموده‏ام از ارحام من بوده یا اجنبى است؟

قاعده این است که به شکل هفتم نگاه باید نمود اگر این شکل در خانه دوّم نیز آمده باشد زن رفیق یا خادمه و یا همسایه سائل مى‏باشد و اگر در خانه سوّم تکرار شده نه دوّم از ارحام سائل است و اگر فقط در چهارم تکرار گردیده از ارحام پدر سائل است و اگر در دهم فقط مکرّر آمده از اقرباء مادر سائل مى‏باشد و اگر در هشتم یا دوازدهم تکرار شده با سائل اجنبى مطلق مى‏باشد.

12- اگر کسى در اطاق یا مکان دیگر متاعى را مخفى نماید و از شما بخواهد

 

که آن را پیدا کنى مکان مورد نظر را ملاحظه کن و در آن مربعى بکش و در میان آن رمل بریز به این نیّت که این متاع در کدام طرف است اگر اشکال آتشى در خانه چهارم آمده باشند دلیل است که مال در طرف مشرق مى‏باشد و اگر در این خانه اشکال بادى آمده باشند دلیل است که مال در جانب شمال است و اگر اشکال آبى در این خانه آمده‏اند مال در جانب مغرب است و اگر اشکال خاکى آمده‏اند دلیل است که مال در جانب جنوب مى‏باشد.

13- اگر بپرسند آیا این متاع فروخته مى‏شود یا نه؟

قاعده این است که به خانه دوّم یا ششم نظر کنى اگر در آن دو شکل خارج آمده مال فروخته مى‏شود و اگر شکل داخل آمده فروخته نمى‏شود.

14- اگر کسى از حسن و سوء عاقبت خود سؤال کند؟

قاعده این است که شکل اوّل را در ششم ضرب کنى و حاصل را محفوظ دارى سپس شکل چهارم را در هشتم ضرب کنى و حاصلش را حفظ کنى بعد هردو حاصل را در هم ضرب کن اگر نتیجه از اشکال سعد است عاقبت سائل به خیر بوده و در صورتى که حاصل نحس باشد عاقبت او بد خواهد بود.